Odkazy
Informace o Spolku
Co je Spolek, kdy byl založen a jaká je jeho historie?
Spolek waldorfské školy v Jinonicích (dříve Spolek pro založení a rozvoj waldorfské školy v Praze o.s.) – dále jen Spolek – je dobrovolným, nevládním, neziskovým sdružením rodičů, pedagogů a přátel ZŠ waldorfské v Praze 5 – Jinonicích, jehož posláním je podpora, propagace a rozvoj školy s waldorfskou pedagogikou.
Spolek byl založen v roce 1992, kdy v konkursním řízení a díky pochopení Městské části Praha 5 získal budovu bývalé školy v Jinonicích. Ve školním roce 1992/93 byla otevřena Základní škola waldorfská v Praze. Budova přechodně sloužila jako sklad zeleniny a bylo v ní potřeba zrekonstruovat téměř vše. Sponzorské dary a půjčky stačily jen na nejnutnější odborné práce, vše ostatní dělali členové Spolku dobrovolně ve svém volném čase. Více než rok sídlila první třída v provizorních podmínkách v místní sokolovně a teprve po dokončení základní části rekonstrukce se v říjnu 1993 první a druhá třída mohly nastěhovat. Další úpravy hlavní budovy školy prováděli členové Spolku s účastí zřizovatele podle možností a narůstajících tříd postupně v dalších letech.
Kromě každoroční přípravy nové třídy pro nastupující další třídu se dále dařilo uskutečňovat rekonstrukci vnitřních prostor školy, postupně vybudovat nové zázemí pro sociální zařízení, dovybavit třídy dřevěným nábytkem, přeměnit zdevastovaný školnický domek na dvoře na školní družinu, provést terénní úpravy a oplocení školní zahrady atd. Celková hodnota provedených prací na hlavní budově školy přesáhla doposud částku 5 miliónů Kč.
Waldorfská škola ve spolupráci se Spolkem uskutečňuje mimo jiné mnoho akcí a projektů např:
- dvakrát ročně jarmark- velikonoční a vánoční prodejní bazar s výrobky dětí, rodičů a přátel školy
- odborné přednášky a kurzy pro rodiče a laickou veřejnost,
- každoroční divadelní Akademii školy,
- absolventský ples 9. třídy
- Spolek dále napomáhá se zajištěním a financováním většiny akcí pořádaných mimo školu,nacvičení divadelních her a jejich veřejné prezentace – např. oslavy 15. výročí založení školy, mezinárodní projekt Prodaná nevěsta či Renesanční hudba a tance.
Spolek spolupracuje s Asociací waldorfských škol v České republice (se sídlem v naší škole), Asociací rodičů a přátel waldorfských škol v ČR, Českým sdružením pro waldorfskou pedagogiku při PedF UK Praha, Svobodnou školou Rudolfa Steinera v Prien am Chiemsee (Německo).
Proč spolek existuje? Jaké je jeho poslání?
Posláním Spolku je zakládat, podporovat a rozvíjet waldorfský způsob výuky na naší škole, být v této snaze oporou kolegiu školy a řediteli. Waldorfská škola může dobře pracovat jen s velmi silnou podporou rodičů a Spolek je zárukou kontinuity této podpory v čase.
Jaké jsou cíle činnosti Spolku?
Základním cílem je waldorfská výuka na škole a to v rovině ideové, právní a hospodářské. V ideové a právní oblasti bylo nejvíce vykonáno na počátku a v současné době jde o to, aby se do budoucna zachoval charakter waldorfské školy a aby byla škola bezpečně zakotvena v právním prostředí i po případných změnách příslušných právních norem. Finanční zabezpečení waldorfské výuky je nutné provádět průběžně, neboť normativní prostředky poskytované MŠMT a zřizovatelem nepostačují na pokrytí nákladů waldorfské výuky, především na její personální zajištění a materiální zabezpečení některých předmětů, dělení tříd na menší skupiny v některých předmětech, apod. Spolek je tedy garantem nadstandardního způsobu výuky a zároveň nadstandardního prostředí školy. Bližší podrobnosti o výuce je možné najít ve výroční zprávě školy. Dalším cílem spolku je pořádat a podporovat akce učitelů, rodičů, žáků a přátel školy, které vytvářejí tvůrčí waldorfské společenství na škole.
Kdo je členem Spolku? Kdo řídí jeho činnost? Jak je činnost organizována?
Stanovy spolku definují tři okruhy členství
- rodiče žáků a pedagogové (aktivní členství)
- přátelé WZŠ (přispívající členství)
- čestní členové
Chod Spolku ovlivňují a řídí následující čtyři orgány
- valná hromada (ústavodárný sbor)
- výkonná rada (výkonně-správní sbor)
- revizní komise (kontrolní orgán) (od VH 24.11.2022 jsou členy RK: Jiří Vlasák, Marek Jurčík a Pavla Hoffman
- kruhy
Jak je spolek financován a jak hospodaří
Ve Spolku jsou zavedené dva příspěvky, které tvoří hlavní zdroj celkových příjmů.
- jednorázový vstupní příspěvek , placený při vstupu dítěte do školy.
- pravidelný měsíční příspěvek, jehož výše je odvozena od počtu dětí z jedné rodiny, které navštěvují školu.
Z příjmů spolku je největší část určena na pomoc škole, aby byl vyrovnán rozdíl mezi potřebou školy v rámci školního vzdělávacího programu a státním příspěvkem, který je přidělován podle počtu žáků, bez ohledu na skutečné provozní a výukové potřeby.
Více informací o příspěvcích, jejich výši a způsobu platby naleznete v sekci Příspěvky do spolku.
Hospodaření spolku, zpráva revizní komise a plán na další rok se schvalují na Valné hromadě Spolku, která se koná 2 x ročně.
Jaké jsou dlouhodobé cíle Spolku?
Stanovy říkají, že cílem činnosti Spolku je (cituji) „zřízení, podpora a rozvoj waldorfských škol v Praze „. Waldorfská pedagogika zahrnuje školu základní i střední končící maturitou. Spolek zřídil a nyní pečuje o základní školu.
Prostorové podmínky základní školy nejsou zdaleka vyhovující. Není dostatek odborných učeben, chybí velký sál, tělocvična, kuchyň (funguje pouze výdejna, jídlo se musí denně dovážet ze sousední základní školy) kabinety a další potřebné zázemí. V době, kdy se řada škol pro nedostatek dětí vyprazdňuje, zájem o naši školu několikanásobně převyšuje současné kapacitní možnosti školy.
- Cílem je zajistit vyhovující prostory, kde by se mohl dlouhodobě a kvalitně realizovat celý 12-ti letý waldorfský cyklus výuky a podpora vzniku tohoto cyklu.