Stručně o škole v obrazech akcí (r. 2016)
Hlavní charakteristiky výuky
- respektování vývojových fází dítěte
- rozvoj sociálních dovedností
- tripartita – pravidelné individuální konzultace s rodiči a žáky na 2. stupni
- péče o klima školy
- třídní učitel doprování třídu celou školní docházkou
- silné mezipředmětové vazby, přesahy a projekty
- žáci si své učebnice tvoří samy
- tandemová výuka (učitel – učitel, učitel – asistent)
- slovní hodnocení žáků – formativní i sumativní
- pedagogika umožňující přirozenou podporu integrace žáků s SVP
- vědomá práce s chybou jako prostředkem pro další rozvoj
- učení se prožitkem
- umělecké vyučování
- školní vzdělávací program Waldorfská škola
Vzdělávání v oblasti myšlení, cítění a vůle (škola pro hlavu, srdce a ruce)
- rozvoj tvůrčího myšlení
- výuka hlavních předmětů v epochách – koncentrovaná výuka v blocích
- vyprávěcí látka prolínající všemi předměty
- rozšířená výuka jazyků 2 jazyky od první třídy – epochová výuka v měsíčních blocích na prvním stupni
- výuka informačních a komunikačních technologií prostřednictvím nejnovějších pokročilých technologií a ve spolupráci s technologickými společnostmi
- umělecká výuka prolíná všechny předměty – ročníkový divadelní projekt, eurytmická vystoupení
- pravidelný a přirozený rozvoj hudební dovedností od 1. třídy (hra na hudební nástroj, zpěv, třídní sbory a orchestry) s pravidelnými vystoupeními v rámci školních měsíčních slavností a závěrečné akademie
- polytechnická výchova od 1 do 9 třídy (práce se dřevem a kovem, pletení, šití šatů a bot, knihařství, práce s pedikem, modelování s hlínou, keramika)
- důraz na přirozený pohyb (pravidelná výuka v přírodě, vícedenní výjezdy)
- projekt pohyblivé třídy
Aktivní práce na rozvoji moderní pedagogiky
- pravidelné společné i skupinové vzdělávání pedagogů
- pedagogické studium a pedagogické konference každý týden
- zapojení pedagogů do odborných sekcí (předmětových a odborných – pedagogické, personální, organizační a slavnostní grémium)
- aktivní podíl jednotlivých pedagogů na spoluvytváření školy
- pravidelná setkání učitelů v konferenci kolegia
- spolupráce se zkušenými zahraničními i domácími mentory
- spolupořádání republikových i mezinárodních setkání a konferencí (interní setkání waldorfských učitelů, mezinárodní pedagogická konference Výzvy výchovy v digitálním věku 2018 na půdě FF UK Praha)
- intenzivní evaluační a autoevaluační program (program vzájemných hospitací vnitřních i vnějších)
- spolupráce s akademickými institucemi
- hospitace, náslech, praxe a vedení studentů pedagogických fakult a dalších škol
- intenzivní podpora dalšího vzdělávání pedagogů (finanční a časová)
- individuální personální plán pro každého pedagoga s roční evaluací
Spolupráce s rodiči
- intenzivní spolupráce s rodiči – aktivní zapojení rodičů do života třídy a školy
- kulaté stoly rodičů a učitelů na rodiči zvolená témata
- přednášky pro rodiče na aktuální pedagogická témata
- pravidelná komunikace školy a rodičů na třídní úrovni (třídní schůzky každý měsíc) i celoškolní úrovni (měsíční setkávání zástupců tříd se zástupci školy, valná hromada spolku rodičů za účasti pedagogů a vedení školy 2x za rok)
- pravidelná setkání zástupců školy, zřizovatele a rodičů ve školské radě
- významná podpora výuky spolkem rodičů – materiální, organizační, finanční
- kruh důvěry pro řešení citlivých situací
Prostředí školy
- útulné a tvůrčí prostředí školy, tříd a dalších prostor ve školním areálu odpovídající vždy věku žáků (první stupeň v historické budově s útulnou zahradou, druhý stupeň v pavilonech rozlehlého areálu s větším pozemkem a venkovním sportovištěm)
- rozšířený výukový prostor školy o přirozené okolí školy (staré Jinonice, pole, louky, Prokopské údolí)
- chráněný a inspirativní venkovní (zahrada) a vnitřní (domeček) prostor družiny
- zapojení žáků i rodičů na rozvoji školních prostor (třídní projekty – např. stavba domu, třídní brigády) a na jejich trvalé údržbě (enviromentální výuky)
- školní políčko
- chov včel
Třídní a celoškolní projekty
- patronace tříd 1 a 2 stupně (nové žáky přebírají jako patroni vždy žáci 6. třídy a takto pokračují až do 9. třídy) vede přirozeně starší děti ke schopnosti pomáhat a vést mladší a mladší děti k důvěře ve starší a zkušenější spolužáky a posiluje předcházení sociálně patologických jevů
- olympiáda pátých třídceloroční ročníkové práce v 8. třídě zakončené veřejnou prezentací a obhajobou
- ročníkové divadlo 8. třídy – komplexní třídní projekt zahrnující nastudování i celou produkci – propagaci, pronájem prostor (hledání divadla), finance, přípravu kostýmů a rekvizit, zakončený několika představeními obvykle na několika místech v celé ČR
- mezitřídní výtvarné projekty – výtvarné pojednání tříd a prostor školy, podchod Jinonice, zeď Radlická
- enviromentální výchova (projekt ze zrna chléb – orání, setba, sklizeň, mlácení, mletí, pečení chleba), pravidelná péče o zahradu
- slavnosti v přirozeném koloběhu roku
- projekt stavba domu ve 4. třídě
- spolupráce a výměnné pobyty s jinými školami v zahraničí (Německo, Francie, Velká Británie)
- středověká slavnost – mezipředmětové vazby – šití šatů, nácvik tanců, lukostřelba, dějepis, hudební výchova, český jazyk (psaní vlastní básně)í
- eurytmický projekt – celoroční projekt 9. ročníku završený vystoupením pro veřejnost
- vánoční a velikonoční jarmarky s žákovskou alternativní měnou (Pk – Prokop)
- školní výjezdy do zahraničí s důrazem na rozvoj cizích jazyků a poznání dalších zemí a národů
- tradiční zapojení do projektu Pamětníci – Postbelum
- účast na veřejných akcích – pěvecké soutěže Prahy 5, Slavnosti škol Prahy 5, Choros – mezinárodní setkání pěveckých těles pod záštitou Senátu ČR, vánoční koncerty a další
Integrace a prevence sociálně patologických jevů
- prevence sociálně-patologických jevů – kontinuální monitoring sociálního klimatu ve třídách učiteli i odbornými spolupracovníky a jeho pozitivní ovlivňování – intenzivní komunikace s rodiči
- řízená práce se sociálním klimatem ve třídě (v týmu třídního kolegia, školního psychologa a externích spolupracovníků v oblasti primární prevence a práce s kolektivy)
- bohaté zkušenosti s rozvojem a realizací efektivních integračních metod pro žáky s SVP ve spolupráci třídních učitelů, odborných učitelů, vychovatelů, speciálních pedagogů, asistentů a externích odborných pracovišť